Samen spelen

In de onderbouw ontdekken kleuters de wereld via spel: het liefst met materialen die zo echt mogelijk zijn. In het lokaal is de huishoek ingericht als woonkamer of keuken. Bij het thema sinterklaas is een hoek ingericht als cadeauwinkel en kunnen de kinderen cadeautjes kopen, verkopen en inpakken. Bij het thema winter is de zandtafel omgetoverd tot winterwereld met ijsberen en pinguïns. Buiten is de speelplaats groot en overzichtelijk. Met rekken en doeken worden hutten gebouwd, er wordt gefietst, gegraven in de zandbak en samengespeeld. Tijdens het spel leren kinderen om te delen met elkaar, conflicten op te lossen en voor zichzelf op te komen. Door spel krijgen zij grip op de wereld.

Ook in midden- en bovenbouw besteden wij aandacht aan het spel. Kinderen spelen iedere dag buiten waarin zij rollenspelen doen, een potje voetballen of spelen bij het duikelrek. In de groep zijn dagelijks kringspelletjes om te verbinden of als overgang tussen de activiteiten. Dramales gebruiken wij om het inlevingsvermogen of het zelfvertrouwen te vergroten.