Kwaliteit

Doelen en vaardigheden

Op onze school staan we uitgebreid stil bij het aanleren van de vaardigheden, zoals lezen, schrijven en rekenen, die voor het basisonderwijs worden gesteld. Ons onderwijs voldoet daarmee aan de kerndoelen voor het basisonderwijs.

Naast die cognitieve doelen leren we de kinderen ook andere vaardigheden die onmisbaar zijn om je weg te kunnen vinden in de maatschappij. Bij ons op school besteden we veel aandacht aan ondernemen, plannen, samenwerken, creëren , presenteren, reflecteren en verantwoorden.

De kinderen werken met een eigen weekplan waarbij de doelen vanuit het curriculum een plek hebben en waarin kinderen een aantal eigen doelen hebben gesteld.

Toezicht

De inspectie houdt toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. In het laatste rapport van 24 april 2015 schrijft de inspectie over onze school:

"Het onderwijsaanbod is op de Dr. Schaepmanschool breed. Dat past bij het jenaplanonderwijs. De samenspraak tussen ouders, leerling en school om de leerling tot ontwikkeling te laten komen, is belangrijk voor de school en is terug te zien in het dagelijks handelen."

Excellente school

Een speciale jury van de onderwijsinspectie is na gedegen onderzoek in schooljaar 2015/2016 tot de conclusie gekomen dat de kwaliteit van het onderwijs op de Dr. Schaepmanschool heel goed is. Daarmee hebben we toen het predicaat "Excellente School 2016-2017-2018" verdiend. In een uitgebreid rapport valt te lezen hoe de jury tot dit besluit is gekomen. Bekijk het gehele rapport op:  www.onderwijsinspectie.nl

Peter Petersenprijs

In 2010 is aan ons de Peter Petersenprijs toegekend. Deze landelijke prijs, die jaarlijks door de Nederlandse Jenaplanvereniging (NJPV) wordt uitgereikt, hebben we gekregen omdat onze school een opvallende rol vervult als voorbeeld voor het Jenaplanonderwijs. We ontvangen dan ook regelmatig bezoekers uit binnen- en buitenland. Gasten zijn vooral benieuwd naar de manier waarop we werken in heterogene groepen, waarbij wereldoriëntatie echt een centrale plaats heeft. Er is veel bewondering voor de zelfstandige werkhouding van kinderen en het werken met portfolio's.